Σε νέα τροχιά -μετά από πολυετή περίοδο στασιμότητας- μπαίνουν τα προγράμματα ενίσχυσης όχι μόνο των Ενόπλων Δυνάμεων, αλλά και των υποδομών τους.

Μόλις πριν λίγες μέρες γινόταν γνωστό για παράδειγμα ότι κοινοπραξία Ισραηλινών συμφερόντων φέρεται έτοιμη να αναλάβει την ΕΛΒΟ.

Η κίνηση αυτή δείχνει το αυξημένο ενδιαφέρον ισραηλινών κεφαλαίων να μπουν δυναμικά στην ελληνική «αγορά», ειδικά μετά το ταξίδι του πρωθυπουργού -που συνοδευόταν και από τον υπουργό Άμυνας- στο Ισραήλ.

Όμως αυτή η «εισβολή» έχει άλλη μία «παράπλευρη» συνέπεια που αφορά στο Διεθνές Κέντρο Αεροπορικής Εκπαίδευσης της Πολεμικής Αεροπορίας στην Καλαμάτα.

Πώς; Εξηγούμαστε. Εδώ και αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα το ελληνικό Δημόσιο συζητούσε με τον Καναδά και συγκεκριμένα την εταιρεία CAE για την ανάληψη λειτουργίας του Κέντρου, στο πλαίσιο διακρατικής συμφωνίας. Τι προσέφερε η καναδική πλευρά;

  • Επένδυση 500 εκατομμυρίων για τη δημιουργία σύγχρονου κέντρου εκπαίδευσης
  • Πιστοποίηση ΝΑΤΟϊκών προδιαγραφών, ώστε να παρέχονται υπηρεσίες όχι μόνο σε Έλληνες πιλότους, αλλά και γειτονικών κρατών.
  • Συντήρηση εκπαιδευτικών αεροσκαφών Τ6 που είναι καθηλωμένα λόγω έλλειψης ανταλλακτικών και
  • Αντικατάσταση του ξεπερασμένου Τ2 με το ιταλικό jet M-346.

Η Καναδική πλευρά είχε επίσης ως «προίκα» το γεγονός ότι διαθέτει εμπειρία 71 ετών καθώς η CAE είναι η μεγαλύτερη εταιρία εκπαίδευσης πιλότων στον κόσμο με 65 εκπαιδευτικά κέντρα σε 35 χώρες, διαχειρίζεται το Καναδικό Κέντρο Εκπαίδευσης και παρέχει αντίστοιχες υπηρεσίες στην Αμερικανική Πολεμική Αεροπορία.

Όμως μετά τη αναζωπύρωση του ισραηλινού ενδιαφέροντος για αμυντικές επενδύσεις στην Ελλάδα, «σφήνα» στην διεκδίκηση του Κέντρου της Καλαμάτας μπήκε η εταιρεία ELBIT, κάνοντας οικονομικότερη αντιπροσφορά.

Η πλάστιγγα έδειχνε να γέρνει προς το Τελ Αβίβ. Όμως η CAE φαίνεται πως δεν είχε πει την τελευταία της κουβέντα καθώς επανήλθε δυναμικά προσφέροντας

  • 100 εκατομμύρια μικρότερο κόστος από την πρόταση των Ισραηλινών
  • στόλο αεροσκαφών Μ-346 της ιταλικής Leonardo με αύξηση των ωρών πτήσης,
  • δημιουργία τουλάχιστον 10 επιπλέον θέσεων εκπαιδευμένων που θα μπορούσε να διαθέσει η Ελλάδα για την εκπαίδευση πιλότων άλλων χωρών. Με την προσθήκη αυτή η Πολεμική Αεροπορία θα μπορούσε να εισπράττει ως αμοιβή περί τα 25 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο.

Επιπλέον η CAE βάζει «στο παιχνίδι» ως συνεργάτη την ισραηλινή ΙΑΙ, που όχι μόνο διαθέτει εμπειρία στα Μ-346, αλλά «καλύπτει» και το γεωστρατηγικό άνοιγμα της Ελλάδας στο Ισραήλ.

Η συνέχεια αναμένεται με εξαιρετικό ενδιαφέρον καθώς ο ανταγωνισμός των δύο πλευρών φαίνεται πως θα αποδώσει ένα υπερσύγχρονο Κέντρο Αεροπορικής Εκπαίδευσης, αντάξιο της Ελληνικής Αεροπορίας.

Πηγή: onalert.gr